Sprawdź, jak uchronić się przed spamem i wyłudzeniami

Dostałeś podejrzany e-mail?

1. Zwróć uwagę na adres nadawcy

  • DHL Parcel wysyła powiadomienia e-mail z adresu pl.no.reply@dhl.com.
  • Oszuści, którzy podszywają się pod naszą firmę, wysyłają e-maile m.in. z adresów hmuuzwyfwjaz@vespera.com.br, dkfqoa@pl.bingotheme.com, pqcqhi@whereismecca.com, sskusmq@saedconnect.org, vintpznfiqb@liman.business.
     

2. Zwróć uwagę, czy filtr antyspamowy Twojej poczty zakwalifikował wiadomość jako prawdziwą, czy jako spam.
 

3. Sprawdź, czy link w treści wiadomości odnosi się do strony należącej do DHL Parcel. Poniżej adresy naszych serwisów:

  • informacje, konkursy: www.dhlparcel.pl 
  • nadawanie przesyłek: www.dhl24.com.pl
  • przekierowanie przesyłki: przekieruj.dhlparcel.pl
  • sprawdzanie statusu przesyłek: sprawdz.dhl.com

Zwróć uwagę, czy strona, na którą przejdziesz, ma prawidłowy adres i czy jest zabezpieczona certyfikatem - adres www powinien być poprzedzony symbolem zamkniętej kłódki i zaczynać się od https://.

 

4. Fałszywe wiadomości często zawierają błędy gramatyczne oraz nie zawierają polskich znaków.

Poniżej przykład wiadomości e-mail, której nadawca podszywa się pod DHL Parcel

  • Jeśli otrzymasz fałszywą wiadomość, spróbuj zablokować nadawcę, a wiadomość zgłoś jako spam – opcje te znajdziesz na swoim koncie pocztowym. Gdy nie masz dostępu do tych opcji, skasuj wiadomość.

  • Fałszywe wiadomości mają na celu wykradanie danych logowania do kont bankowych oraz infekowanie telefonów złośliwym oprogramowaniem. Nie odpowiadaj na tego typu wiadomości i nie klikaj w linki, które zawierają.

  • Nie opłacaj usług kurierskich za pomocą linków od sprzedawców z portali internetowych, np. z OLX. W celu wyboru i opłacenia usług DHL Parcel odwiedź stronę www.dhl24.com.pl.
    Pamiętaj, że nie stosujemy dopłat do przesyłek na etapie doręczenia, ani nie udostępniamy aplikacji mobilnej, za pomocą której można opłacić przesyłkę. 

Spamerzy starają się dotrzeć do możliwie jak największej liczby odbiorców. Twój e-mail mógł zostać wybrany losowo, np. przez generator losowych słów lub pozyskany z portali społecznościowych. Rozważ założenie dodatkowego konta e-mail do podawania w Internecie.

Jeśli podejrzewasz, że oprogramowanie z podejrzanego źródła znalazło się na Twoim urządzeniu:

  • przeskanuj urządzenie programem antywirusowym lub powierz to zadanie profesjonalnemu serwisowi
  • rozważ zmianę haseł do kont bankowych, pocztowych i portali społecznościowych - użyj do tego innego, bezpiecznego urządzenia.

W sytuacji, gdy podałeś Twoje dane logowania do serwisu transakcyjnego na fałszywej stronie lub w podejrzanej aplikacji, niezwłocznie zgłoś sprawę do działu obsługi klienta banku lub operatora płatności. Ich dane kontaktowe sprawdź na prawidłowej stronie.

 

Nie mamy możliwości powstrzymania rozpowszechniania fałszywych wiadomości, gdyż nie pochodzą one z naszej sieci.

Dostałeś podejrzany sms?

1. Zwróć uwagę na adres nadawcy

  • Nadawca w powiadomieniach sms od DHL Parcel to DHL (bez numeru telefonu).
  • Nadawca fałszywych wiadomości sms będzie miał nazwę inną, niż DHL, np. dhl24info.
     

2. Treść fałszywej wiadomości  sugeruje, że sprawa dotyczy przesyłki DHL np. dopłata do dostawy paczki.

  • Pamiętaj, że DHL Parcel nie stosuje dopłat do przesyłek na etapie doręczenia, ani nie udostępnia aplikacji mobilnej, za pomocą której można opłacić przesyłkę. 
     

3. Sprawdź, czy link w treści wiadomości odnosi się do strony należącej do DHL Parcel. Poniżej podajemy linki prowadzące do naszych serwisów:

  • informacje, konkursy: www.dhlparcel.pl 
  • nadawanie przesyłek: www.dhl24.com.pl
  • przekierowanie przesyłki: przekieruj.dhlparcel.pl
  • sprawdzanie statusu przesyłek: sprawdz.dhl.com

Zwróć uwagę, czy strona, na którą przejdziesz, ma prawidłowy adres i czy jest zabezpieczona certyfikatem - adres www powinien być poprzedzony symbolem zamkniętej kłódki i zaczynać się od https://.

Poniżej przykład wiadomości sms, której nadawca podszywa się pod DHL Parcel:

  • Jeśli masz taką możliwość, dodaj nadawcę do czarnej listy lub zablokuj go – skorzystaj w tym celu z opcji zarządzania kontaktami na Twoim telefonie. Następnie usuń wiadomość.
    Skasuj wiadomość także wtedy, gdy nie masz możliwości zablokowania nadawcy na swoim urządzeniu.

  • Fałszywe wiadomości  mają na celu wykradanie danych logowania do kont bankowych oraz infekowanie telefonów złośliwym oprogramowaniem. Nie odpowiadaj na tego typu wiadomości i nie klikaj w linki, które zawierają. 

  • Nie opłacaj usług kurierskich za pomocą linków od sprzedawców z portali internetowych, np. z OLX.  Pamiętaj, że nie udostępniamy aplikacji mobilnej, za pomocą której można opłacić przesyłkę. W celu wyboru i opłacenia usług DHL Parcel odwiedź stronę www.dhl24.com.pl.

Oszuści starają się dotrzeć do możliwie jak największej liczby odbiorców. Twój numer telefonu mógł zostać wybrany losowo, np. odgadnięty przez generator numerów lub pozyskany z portali społecznościowych.

Jeśli podejrzewasz, że oprogramowanie z podejrzanego źródła znalazło się na Twoim telefonie, przeskanuj urządzenie programem antywirusowym lub powierz to zadanie profesjonalnemu serwisowi.

W sytuacji, gdy podałeś Twoje dane logowania do serwisu transakcyjnego na fałszywej stronie lub w podejrzanej aplikacji, niezwłocznie zgłoś sprawę do działu obsługi klienta banku lub operatora płatności. Ich dane kontaktowe sprawdź na prawidłowej stronie.

 

Nie mamy możliwości powstrzymania rozpowszechniania fałszywych wiadomości, gdyż nie pochodzą one z naszej sieci.

Jak zadbać o bezpieczeństwo w Sieci?

  • Chroń swój adres e-mail, szczególnie ten imienny - nie podawaj go w niesprawdzonych serwisach, internetowych łańcuszkach szczęścia itd.
  • Nie publikuj adresu e-mail w postaci czystego tekstu na stronie www, nawet jeśli prowadzisz działalność gospodarczą i zależy Ci na dotarciu do potencjalnych klientów.
    Opublikowane adresy e-mail mogą być sczytane przez roboty sieciowe, a następnie trafić na listy spamowe lub zostać użyte do  popełniania wykroczeń i przestępstw. Dlatego zapytaj specjalistę odpowiedzialnego za Twoją stronę internetową o sposoby bezpiecznego przepływu danych w Sieci.
  • Sprawdzaj adres nadawcy w wiadomościach zachęcających Cię do wykonania czynności związanych np. z Twoim kontem bankowym, zakupami w Internecie, czy też przesyłką (śledzenie przesyłki, przekierowanie jej na inny adres, dopłata, pobranie faktury).
  • Nie otwieraj załączników z niepewnych źródeł (np. przesłanych e-mailem lub komunikatorem internetowym) i nie klikaj w podejrzane linki.
  • Sprawdzaj dokładnie adresy stron www, a także ich certyfikaty.
    • Adres www powinien być poprzedzony symbolem zamkniętej kłódki i zaczynać się od https://.
    • Gdy wykonujesz płatności, na pasku adresu strony powinna być nazwa wybranego banku lub operatora płatności.
  • Używaj skomplikowanych haseł, które będą trudne do odgadnięcia przez postronne osoby. Regularnie zmieniaj hasła.
  • Nie używaj tego samego hasła do różnych kont oraz nie zapisuj haseł na kartkach, ani w plikach na komputerze.
  • Nie podawaj i nie wysyłaj swoich loginów oraz haseł innym osobom.
  • Nie loguj się do serwisów usług bankowości elektronicznej z publicznych, niezabezpieczonych sieci wi-fi.
  • Czytaj potwierdzenia SMS przed zatwierdzeniem transakcji.
  • Regularnie aktualizuj system, aplikacje, przeglądarkę oraz oprogramowanie antywirusowe.
  • Nie podłączaj do swojego sprzętu zewnętrznych nośników danych, co do których bezpieczeństwa nie masz pewności.

Jeśli podejrzewasz, że oprogramowanie z podejrzanego źródła znalazło się na Twoim telefonie lub komputerze:

  • przeskanuj urządzenie programem antywirusowym lub powierz to zadanie profesjonalnemu serwisowi
  • rozważ zmianę haseł do kont bankowych, pocztowych i portali społecznościowych - użyj do tego innego, bezpiecznego urządzenia.

W sytuacji, gdy podałeś Twoje dane logowania do serwisu transakcyjnego na fałszywej stronie lub w podejrzanej aplikacji, niezwłocznie zgłoś sprawę do działu obsługi klienta banku lub operatora płatności. Ich dane kontaktowe sprawdź na prawidłowej stronie.

 

Oszuści działają cały rok, jednak zachowaj szczególną czujność podczas sezonowych zakupów internetowych (np. okres przedświąteczny, wyprzedaże). Wtedy nasilają się fale fałszywych wiadomości e-maili i sms, których nadawcy podszywają się pod sklepy internetowe i firmy kurierskie. Te wiadomości mają na celu wykradanie danych logowania do kont bankowych oraz infekowanie komputerów lub telefonów złośliwym oprogramowaniem.