Komunikat prasowy

Logistyka a branża e-commerce

10 maja 2016 r.

Rynek usług logistycznych, podobnie jak e-commerce, podlega ciągłym zmianom
i rozwija się w bardzo szybkim tempie. Mają na to wpływ przede wszystkim zmiany w sposobie zarządzania zaopatrzeniem oraz produkcją i dystrybucją towarów. Zmieniło się także podejście konsumentów i producentów. Nie liczy się już tylko towar, ale także jego cena, jakość oraz sposób dostawy. E-commerce nie mogłoby zatem istnieć bez sprawnej logistyki. Dla sklepów internetowych, rzetelna i profesjonalna firma logistyczna może oznaczać być albo nie być jeśli chodzi o pozyskiwanie oraz utrzymywanie klientów.

Handel internetowy jest kołem zamachowym całej logistyki, ponieważ bardzo mocno wpływa na różne przestrzenie łańcucha dostaw. DHL Parcel działa w odcinku dostawy do klienta końcowego. Jest to najbardziej dynamicznie zmieniająca się przestrzeń w zakresie usług logistycznych, ponieważ musimy bardzo szybko i elastycznie podchodzić do potrzeb klienta - mówi Dyrektor Zarządzający DHL Parcel, Igor Caban. Dokładnie analizujemy oczekiwania stawiane nam przez współczesnych konsumentów. Z tego powodu proponujemy im szereg rozwiązań - umożliwiamy zwroty paczek z krajów Unii Europejskiej do Polski, sobotnie dostawy, możliwość zmiany adresu doręczenia nawet w chwili, gdy przesyłka jest już w drodze oraz odbiór osobisty w niemal 1400 punktach nadań i odbioru paczek DHL Parcelshop - dodaje.

Dla konsumentów jednym z najważniejszych aspektów zakupów w internecie wciąż pozostaje wygoda - za produkty chcą płacić jak najmniej i, co najważniejsze, otrzymać je jak najszybciej – najlepiej jeszcze tego samego dnia. Potrzeba odbioru zamówionych produktów w przeciągu 24 godzin od momentu złożenia zamówienia dotyczy coraz szerszej gamy kupowanych dóbr. Czas dostawy przestał być liczony w dniach, a zaczął w godzinach.

Dzięki nowoczesnej technologii i rozwojowi e-commerce coraz powszechniejszym trendem staje się handel transgraniczny. Według opublikowanego przez Komisję Europejską sprawozdania, aż 56% obywateli przynajmniej raz dokonało zakupu w zagranicznym sklepie internetowym. W Polsce dotyczy to zaledwie 13% internautów. Wiele wskazuje jednak na to, że tendencja ta w kolejnych latach będzie się nasilać.

Według prognoz Sociomantic Labs, wartość branży e-commerce wzrośnie w tym roku w Polsce do blisko 36 mld zł, a liczba sklepów internetowych zwiększy się o 7 proc. Polska branża e-commerce jest jedną z najszybciej rozwijających się w Europie - mówi Marek Włodarczyk, Country Manager Poland, optivo. Wraz z dynamicznym rozwojem branży e-handlu, ewoluują także potrzeby konsumentów i ich oczekiwania względem sklepów internetowych, a także procesu związanego z przesyłką zamówionego produktu – dodaje.

Zgodnie z raportem przeprowadzonym przez Ipsos na zlecenie PayPal, ponad połowa konsumentów przyznaje, że koszty dostarczenia przesyłki często powstrzymują ich przed zagranicznymi zakupami. Podkreślając także, że darmowa przesyłka i możliwość ewentualnego zwrotu, są niezbędne w przypadku zakupów transgranicznych.

Zmiany zachodzące w logistyce wychodzą naprzeciw nie tylko konsumentom, ale także właścicielom e-sklepów. Ułatwieniem dla klientów branży e-commerce oraz dla osób korzystających na co dzień z systemów magazynowo - sprzedażowych, są tzw. moduły integrujące. Dzięki nim właściciel e-sklepu w swoim systemie może w pełni automatycznie przygotować list przewozowy, zamówić kuriera oraz śledzić przesyłki. Dodatkowo, historia wysyłek dostępna jest w jednym miejscu. Tego rodzaju technologie rewolucjonizują  proces nadawania paczek, usprawniając funkcjonowanie sklepów internetowych i skracając czas potrzebny na kompleksową obsługę klienta.

Logistyka handlu internetowego, bardziej niż tradycyjnego, wymaga wsparcia ze strony technologii informatycznych. Istotną rolę odgrywa jednak nie tylko specjalistyczne oprogramowanie wspomagające realizowanie procesów logistycznych, ale także platformy e-mail marketingowe stosowane przez pracowników sklepu internetowego, umożliwiające komunikację z odbiorcą przesyłki.

Przekazywanie informacji na temat przesyłki działa w oparciu o tzw. triggered e-mails. Po sfinalizowaniu transakcji w sklepie internetowym, klient otrzymuje potwierdzenie zakupu oraz dalsze informacje dotyczące jego przesyłki. Co istotne, automatyzacja świetnie sprawdza się w połączeniu z zaawansowaną personalizacją. W ten sposób odbiorca otrzymuje wiadomość w pełni do niego dopasowaną.